Altijd licht, maar niet met een simpele schakelaar
Altijd licht, maar niet met een simpele schakelaar
Meer dan 88000 lichtpunten verlichten elke dag de gemeentewegen van onze hoofdstad. Ze verhogen niet alleen de veiligheid maar ook het comfort van de weggebruiker. Bij avondval gaat de straatverlichting aan en bij het ochtendgloren weer uit. Maar wie zit er eigenlijk aan de knoppen van al dat licht?
Bij ons draait het niet om gewone schakelaars. Lantaarnpalen, gevellampen, hanglampen of ingebouwde projectoren, een 1600 km lange straatverlichtingsnet zet je niet zomaar aan of uit met een eenvoudige druk op de knop. Tot op heden gebruiken we nog steeds een CAB-signaal (Centrale Afstandsbediening) om het licht te controleren. Dit is een besturingssignaal dat via powerline communication wordt verzonden over ons elektriciteitsnet.
Hoe werkt zo’n CAB?
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is opgedeeld in verschillende zendgebieden. We genereren en zenden het CAB-signaal uit met behulp van verschillende apparatuur die zich bevindt in elk van de 42 leveringsposten verspreid over ons grondgebied.
Dit signaal, dat bij elektriciteitsmeters ook de overschakeling van dag naar nacht regelt, wordt verstuurd over het hele Brusselse elektriciteitsnet volgens een astronomische kalender. In elk van de 8000 elektrische kasten die de straatverlichting voeden, zit een speciale ontvanger die het oppikt. Op basis van de ontvangen signalen geven de schakelaars in deze kasten het commando voor het aan- of uitzetten van de straatverlichting.
Vanuit onze dispatching kunnen we het verzenden van de signalen bekijken en indien nodig de planning aanpassen.
Lichtvariaties
Je hebt het misschien al gemerkt: de straatverlichting brandt niet overal op hetzelfde moment of met dezelfde intensiteit. Dat is grotendeels het resultaat van een lange samenwerkingstraditie tussen Sibelga en de lokale overheden. We streven ernaar om gemeenten te helpen hun verlichtingspark slimmer, duurzamer en kostenefficiënter te beheren.
Afhankelijk van de netwerkstructuur kunnen we bijvoorbeeld in rustige straten de LED-lampen tussen middernacht en 4 uur 's ochtends met 40% dimmen. Op andere locaties, zoals openbare parken die 's nachts toch gesloten zijn, gaat de verlichting dan weer volledig uit. Goed voor de biodiversiteit en de portemonnee!
Led there be light!
Tegen 2030 streeft Sibelga naar een 100% slim openbaar verlichtingsnetwerk in Brussel met duurzame led-technologie. Die toestellen kunnen dankzij een communicatiemodule op afstand worden ingesteld, en zenden een signaal uit bij een defect.
Intelligent Street Lighting (ISL) wordt al toegepast op verschillende locaties in Brussel en zal op termijn ook het huidige CAB-systeem voor de aansturing van de openbare verlichting vervangen.
Ondertussen blijven we zoeken hoe we leds nog verder kunnen integreren met slimme besturingssystemen. Zo moeten variaties voor verlichting op maat zorgen voor meer lichtcomfort en veiligheid in de stad. Het OV-netwerk van de toekomst wordt dus duurzamer en flexibeler!