Elektrische mobiliteit gaat hoe langer hoe meer haar stempel drukken op onze manier van leven. Maar, wat met het elektriciteitsnet in Brussel? Kan het die tendens aan?
In 2022 bedroeg het aandeel van elektrische voertuigen in het totaal aantal verkochte voertuigen 34 %. In 2018 was dat slechts 5 %. Een indrukwekkende sprong voorwaarts dus.
Uit een Baringa-studie die in 2023 werd geactualiseerd, blijkt dat onze hoofdstad tegen 2050 tot 500 000 elektrische voertuigen zou kunnenk tellen. En dat zelfs al vanaf 2035 door de toepassing van het Low Emission Zone -beleid van het Gewest.
Nieuwe uitdagingen voor het net
Met de doorbraak van elektrische voertuigen krijgt het elektriciteitsnet te maken met verbruikspieken door het opladen van de batterijen van die voertuigen. Vandaag volstaat de capaciteitsreserve van het net om de omschakeling van het wagenpark te ondersteunen die tegen 2030 in Brussel gepland staat.
We moeten evenwel waakzaam blijven. In de toekomst kan het net die toename alleen aan als het opladen van de voertuigen goed gespreid is in de tijd en in de ruimte, en als er verder wordt geïnvesteerd in de modernisering.
De bevoorradingszekerheid waarborgen
Daarom zijn wij permanent bezig met het versterken van het net en het optimaliseren van de bestaande infrastructuur. Tegen 2029 zullen wij zo meer dan 500 miljoen euro investeren in het net.
Wij bestuderen ook alle opties waarover wij beschikken om na 2030 buitensporige investeringen te voorkomen. Het is m.n. essentieel om te zorgen voor mechanismen die klanten aansporen hun vermogensbehoefte te matigen of hun verbruikspieken te beperken, zoals het slimme oplaadbeheer.
We moeten ook oplossingen implementeren om het opladen te optimaliseren en tegelijkertijd rekening te houden met de duurzame energie die wordt geproduceerd en geïnjecteerd in het net. In die context is er een belangrijke rol weggelegd voor de slimme meter. Hij is een cruciale schakel in een efficiënt beheer van de middelen omdat hij ons een duidelijk beeld biedt van de energiestromen op ons net.
230 V: voldoende voor een elektrisch voertuig
230 V vormt geenszins een rem op de implementatie van elektrische voertuigen. Net als dat van andere grote Europese steden, werkt het Brusselse net voornamelijk op 230 volt. Met die spanning kan een automobilist op 30 tot 60 minuten tijd het equivalent van 20 km opladen aan 7,4 kW (het gemiddelde traject dat een Brusselaar d agelijks aflegt). Met dat vermogensniveau kan je bovendien elke elektrische wagen volledig opladen (0 tot 100%) in één nacht tijd.
Oslo, een stad vergelijkbaar met Brussel
Oslo is een pionier als het gaat om elektrische mobiliteit. Wist je dat meer dan 90 % van de verkochte voertuigen daar elektrische modellen zijn? En toch valt het net van de stad Oslo te vergelijken met dat van Brussel vermits de exploitatie ervan hoofdzakelijk gebeurt op 230 V.
3000 elektriciteitscabines voor snel laden
Tegelijk zullen alle snellaadpalen langs de openbare weg in strategische zones met een sterke rotatie (bv. commerciële verkeersaders ...), rechtstreeks aangesloten zijn op 400 volt. Dat gebeurt via het net of via één van onze 3 000 cabines, verspreid over het hele grondgebied.
Bovendien geeft Sibelga de voorkeur aan 400 volt bij grote renovaties of nieuwe aansluitingen. Dat zorgt voor een soepele overgang zonder zware financiële impact voor de Brusselaars.