90 % van de tijd staat onze wagen stil. Tijd genoeg dus om hem op te laden. Vooral ‘s nachts wanneer er voldoende elektriciteit beschikbaar is en liefst met een lager vermogen. Zo beperken we de kosten.

Technische voorschriften
Dowload onze technische voorschriften voor de aansluiting van een laadpaal voor een elektrisch voertuig.
Download document

Het vermogen is een element dat we in rekening moeten nemen, maar ook het aantal fasen en de stroomsterkte. Het installeren van een laadpaal of een stopcontact om op te laden speelt ook mee.

Spanning en fasen: belangrijke elementen!

Toch even meegeven, voordat we het hebben over vermogen, dat je sommige elektrische voertuigen alleen kunt opladen op een eenfasige installatie (1N 230V), en andere op een driefasige installatie met een nulgeleider (3N - 400V).

Gelukkig evolueert dat allemaal zeer snel.  Met de meeste nieuwe voertuigen op de markt kan je eenfasig opladen (230V) of driefasig opladen met een nulgeleider (400V).  

Het driefasig opladen (400V) is dus niet meer noodzakelijk als je jouw elektrisch voertuig wenst op te laden.

Kijk dus goed welk oplaadtype er voor jouw voertuig is vereist en of het compatibel is met jouw type aansluting thuis.

Thuis: Ga voor normaal laden

Komt je ‘s avonds thuis en vertrekt je de dag nadien naar het werk? Dan heeft je wagen makkelijk 12 uur de tijd om op te laden. Ruimschoots voldoende om je elektrisch voertuig volledig op te laden met een laag vermogen en bespaart je een versterking van de aftakking.

Wat is normaal laden?

We spreken van normaal laden wanneer het vermogen varieert tussen 3,7 kW en max. 7,4 kW met 230V. Voor thuis raden wij een laadvermogen van 3,7 kW aan.

Normaal 230V Eenfasig 16 A 3,7 kW Thuis
Normaal 230V Eenfasig 32 A 7,4 kW Thuis / openbare laadpaal
Snel 400V Driefasig + nulgeleider 16 A 11 kW Thuis / Openbare laadpaal
Snel Hoogspanning Gelijkstroom   22 kW Openbare laadpaal
Ultrasnel Hoogspanning Gelijkstroom   +22 kW Strategische plaatsen
  • Installateurs pleiten steeds meer voor het normaal opladen (tot 7,4 kW) thuis.
  • Snel opladen (tussen 11 kW en 22kW) gebeurt dikwijls aan laadpalen op straat, op (semi-) openbare parkings of de parking van uw werkgever. 
  • Ultrasnel opladen (meer dan 22 kW) kan op strategische plaatsen, zoals tankstations langs autosnelwegen of parkings voor deelwagens.

Een laadpaal of standaard stopcontact?

Het opladen van elektrische voertuigen via een standaard stopcontact zonder beveiliging in de oplaadkabel (modus 1) of controle bij het starten van het opladen is niet toegestaan.

Als je wilt opladen via een standaard stopcontact, moet je een modus 2 kabel gebruiken die een beveiligingsapparaat bevat dat de lading bewaakt om elk risico van oververhitting of overbelasting te voorkomen. Deze modus wordt echter niet aanbevolen voor het opladen van elektrische voertuigen.

In Brussel zal vanaf 1 januari 2025 de installatie en het gebruik van oplaadpunten in modus 2 verboden zijn in nieuwe gebouwen of na een grote renovatie.

Het installeren van een laadpaal (modus 3 of 4) is daarom de voorkeursoplossing voor het opladen van elektrische voertuigen.

En als ik een groter vermogen wil installeren of 400V wens? 

We zijn ervan overtuigd dat een vermogen van 3,7 kW of 7,4 kW beantwoordt aan de behoeften van de meeste mensen.  Wens je toch een groter vermogen? Dat is natuurlijk mogelijk, maar daar hangt wel een prijskaartje aan! 

Wat zijn de mogelijke kosten als ik een hoger vermogen wens?

Eenmalige kost voor de versterking van de aftakking

Moet u uw elektriciteitsmeter versterken? Dan kan de prijs schommelen tussen een paar honderd en duizend euro naargelang van het gevraagde vermogen.  

Eenmalige kost voor het aanpassen van uw privé-elektriciteitsinstallatie

Wenst u over te stappen van 230V op 400V? Dan zal u het schakelbord in uw woning moeten aanpassen om de fasen correct te kunnen verdelen. 

Opgelet: er is niet overal 400V beschikbaar in Brussel.  Contacteer ons als u wilt weten of wij uw installatie kunnen aansluiten op het 400V-net.

Is er geen 400V beschikbaar? Dan kan je een autotransformator laten installeren. Die zet de spanning van 230V van het net om naar 400V. Daarvoor moet je rekenen op zo’n 2000 euro.

Recurrente kost voor de versterking

Aan een hoger vermogen is ook een tariefkost verbonden. Vandaag is die nog beperkt tot een meerkost van ongeveer 30 euro per jaar wanneer u 13 kVA overschrijdt. Maar, de tarifering van uw stroomverbruik gaat ongetwijfeld evolueren naar een capacitieve tarifering.  U zult dus meer betalen wanneer u meer vermogen nodig hebt.
 

Voorbeeld voor een standaardwoning

Het geïnstalleerd vermogen van een standaardwoning bedraagt ​​9,2 kVA (eenfasig 40A). Meer dan voldoende wanneer u al uw huishoudtoestellen gelijktijdig zou gebruiken.

Over het algemeen draait het piekverbruik van een standaardwoning rond maximaal 4 à 5 kW. Er is dus nog een mooie veiligheidsmarge. Voegt u daar nog eens 3,7 kW bij om uw elektrisch voertuig op te laden, dan zit u nog steeds onder 10 kW.

Het is zelfs mogelijk om over te schakelen op een hoger vermogen van 7,4 kW (eenfasig 32A) als u slim oplaadt. Plaatst u een slimme laadpaal? Dan kunt u besparen op de kosten voor de versterking van uw installatie én op de recurrente kosten verbonden met de toekomstige tarieven.

Goed om weten!

  • We keren nooit elke dag terug naar huis met een lege batterij.
    U hebt dus geen volledige nacht nodig om de batterij van uw voertuig te herladen.
     
  • Een Brusselaar legt gemiddeld 30 km per dag af.
    Een normale laadbeurt van een paar uur volstaat om uw dagelijkse oplaadbehoefte in te vullen.  
    Moet u grotere afstanden afleggen en hebt u geen tijd om uw voertuig volledig op te laden? Dan bestaan er, indien nodig, ultrasnelle oplaadbeurten op de wegen.
     
  • Na 50% van de oplaadtijd is de batterij al op 80% van haar totale capaciteit.
    Het zijn dus dikwijls de laatste procentjes die maken dat het lang kan duren alvorens uw batterij volledig is opgeladen. Met uw smartphone is dat net hetzelfde. Let op: Opladen tot meer dan 80% wordt door fabrikanten niet aanbevolen om de levensduur van de batterij te behouden.
     
  • Ons voertuig staat dikwijls langer stil dan 12 uur per dag.
    We hebben dus meer dan tijd genoeg om ons voertuig op te laden.
     
  • Er bestaan slimme laadsystemen
    Via die systemen kunt u maximaal gebruikmaken van het vermogen waarover u thuis beschikt én kunt u rekening houden met uw andere stroombehoeften.
    Op het moment dat u uw huishoudtoestellen gebruikt bijvoorbeeld, zal er minder vermogen gaan naar uw voertuig.