Koolstofvrije verplaatsingen: deze zomer komen wij per fiets bij u langs om de meterstanden op te nemen!
Koolstofvrije verplaatsingen: deze zomer komen wij per fiets bij u langs om de meterstanden op te nemen!
Elektrische cargofietsen inzetten voor de opname van de gas- en elektriciteitsmeters? Sibelga test het uit deze zomer!
De komende weken kruist u in de straten van de hoofdstad misschien wel één van onze meteropnemers met een elektrische cargofiets! We vonden namelijk vijf van hen bereid om hun camionette enkele weken in te ruilen voor een elektrische fiets. Op basis van die ervaring zullen we kunnen uitmaken of het een goed idee is om cargofietsen op te nemen in de voertuigenvloot van Sibelga.
Meer zachte mobiliteit en een betere luchtkwaliteit voor Brussel
Sibelga werkt al meerdere jaren aan een grootschalige denkoefening rond mobiliteit om haar koolstofvoetafdruk te verkleinen. Bovendien zijn meer dan de helft van onze dienstvoertuigen vandaag al koolstofneutraal. “Alle voertuigen waarvoor er een ‘groen’ alternatief bestaat, zullen we de komende jaren geleidelijk vervangen vóór de deadline van 2025 die het Brussels Hoofdstedelijk Gewest oplegt”, legt Grégory Navet, Fleetmanager bij Sibelga, uit.
Maar alle dienstvoertuigen vervangen door elektrische of cng-voertuigen is daarom niet noodzakelijk de verstandigste keuze. Het gaat immers om voertuigen met een hoge kostprijs en soms rijden ze maar enkele kilometers per dag. Vandaar dat we hebben besloten nieuwe pistes te onderzoeken ... zoals de fiets.
De cargofiets: een troef voor verplaatsingen in Brussel
Cairgo Bike is een programma dat door Brussel Mobiliteit wordt gecoördineerd. Doel is om het gebruik van cargofietsen in Brussel te stimuleren bij zowel particulieren als professionals. Verschillende ondernemingen, zoals Vivaqua, Bpost en Proximus, hebben die oplossing al met succes uitgetest.
De cargofiets biedt heel wat voordelen voor verplaatsingen in de straten van Brussel. Tijdswinst is er daar één van, want we vermijden de files. Ook parkeren gaat een heel stuk vlotter. En voor de gebruikers zijn de gunstige effecten van de lichaamsbeweging ook mooi meegenomen.
Een goed omkaderd proefproject
Onvoorbereid met de cargofiets de stad intrekken, daar was voor onze collega-vrijwilligers natuurlijk geen sprake van. Ze kregen eerst een opleiding van Urbike, een coöperatieve onderneming in de cyclo-logistiek. Ze leerden er onder meer hoe ze zo’n fiets moeten besturen en hoe ze er zich in alle veiligheid mee in het verkeer kunnen begeven.
De test zelf loopt van eind juli tot midden augustus. Die periode is niet zomaar lukraak gekozen: tijdens de zomervakantie is het verkeer in Brussel vlotter en de weersomstandigheden zijn doorgaans milder.
Zal u de komende jaren vaker Sibelga-technici kruisen die zich per fiets verplaatsen? Deze eerste test zal in elk geval al een goede indicator zijn. We houden u uiteraard op de hoogte van het resultaat.
Enkele cijfers
• Het proefproject loopt van 25 juli 2022 tot 15 augustus 2022.
• 5 meteropnemers van Sibelga was bereid om mee te werken aan de test.
• Hun autonomie bedraagt 40 à 70 km per dag en hun gemiddelde snelheid 15 km/uur.